Selasa, 9 Ogos 2016

Cerita Borak Wassap...

Ada satu cerita.....

Ada 2 orang manusia sesat di padang pasir di Egypt.. Seorang bernama Edwin, seorg lg namanya  Thomas. Sudah 2 hari mereka sesat,  tidak makan & minum. Tiba² mereka nampk sebuah masjid yg besar.
Kata si Edwin, "Baik kita pura² menyamar jadi org islam.. supaya kita boleh masuk dlm masjid dan dpt makan dan minum. Saya tukar nama saya jadi Abdullah Kassim".
Jawab si Thomas, "
Sy memang mau ke sana tapi saya tak mau tukar nama saya. Biarlah mereka tahu bahawa saya Thomas".

Mereka pun berjalan ke masjid. Imam masjid sambut mereka dan bawa masuk cepat² ke dlm masjid sbb mereka diberitahu sudah 2 hari mereka berdua sesat dan kelaparan.

Imam bertanyakan siapa nama mereka .. si Edwin menjawab, "Namaku Abdullah Kassim".
Dan tiba giliran imam bertanya kpd si Thomas, si Thomas membalas, "Namaku Thomas".
Terus Imam panggil petugas masjid dan berkata

"Tolong bagi makanan dan minuman untuk sdra Thomas...cepat".

Si Edwin pun hairan kenapa takde makanan untuknya. Belum sempat dia tanya, terus imam itu menyambung..
"Biar saudara Thomas makan dulu. Abdullah Kassim nanti makan jam 7.30 petang, sama² kita buka puasa"...
😆😆😆
Maka jadilah  diri sendiri dan org yg jujur dalam hidup ini.....👌

Jumaat, 10 Jun 2016

Celoteh Lepas Terawih

Teringat dulu setiap kali dating ngn pakwe  baru aku lebih suka pandang kakinya sekiranya dia membuka kasut. Macam mana aku dapat tengok pada kaki ialah semasa dia membuka kasut untuk ke surau.
Ada yang tanpa sengaja aku dapat lihat semasa berdating dekat tepi sungai. Gerenti dia buka kasut untuk bermain air. Dan aku juga terkinja-kinja sama seronok main air.
Kenapa aku suka perhati kaki seseorang itu ialah dari situ aku dapat menilai tahap kebersihan seseorang itu. Nak kata aku ni pembersih taklah juga. Aku masih lagi selekeh dan serabai masa tu. Aku kenal dengan seorang yang aku benar suka sehingga aku terikat dengan dia sehingga kini adalah kakinya yang sangat bersih waktu itu.
Aku juga tidak suka lelaki perokok. Sumpah walaupun wajahnya hensem macam artis korea aku tetap akan reject disebabkan dia perokok.
Teringat ditempat kerja aku ramai lelaki perokok  dan awal2 lagi aku dah tunjuk feel tak elok sebab tak nak mereka jatuh cinta kat aku. Memang aku perasan sikit.
Tapi ketentuan Allah siapa dapat melawan takdirNya. Aku terikat hingga kini juga dengan seorang lelaki perokok yang tegar.
.....

Jumaat, 19 Februari 2016

Dajjal dan Fitnah Akhir Zaman

..   Dajjal keluar nanti bawak perempuan lawa2 mcm bidadari syurga.. telanjang bogeyy tau..
dajjal merupakan seorang manusia, yang telah ditangguhkan ajalnya. dia diberi kelebihan oleh Allah untuk menguji keimanan manusia... makanan orang-orang beriman ketika dajjal keluar nanti hanyalah tasbih (SubhanAllah), tahmid (Alhamdulillah), tahlil (La Ilaha Ilallah) dan takbir (Allahu Akbar).
sahabat bertanya, "Ya Rasulullah, kenyangkah?"
"tidak. manusia akhir zaman berzikir hanya sebagai cara untuk terus bersabar dengan lapar."
kita kena berpuasa sunat selalu sebab waktu dajjal keluar nanti, kita boleh bertahan dengannya kerana dia memonopoli semua makanan atas muka bumi.
antara kelebihan-kelebihan yang Allah bagi dekat dajjal:
- boleh menyuburkan tanaman.
- boleh turunkan hujan.
- menghidupkan yang sudah mati.
macam mana dajjal nak keliling dunia cuma dalam masa 40 hari? Sempat ke?
"pergerakan dajjal itu bagaikan hujan yang ditiup angin. sangat laju!" dajjal akan menjadi ketua dekat dunia ni. semua pemerintahan nanti akan berada di bawahnya. bila dia dah kuasai semua, dia akan mengaku yang dia tuhan.
nanti, dajjal akan suruh semua orang mengaku yang dia tu tuhan. siapa yang mengaku, akan jatuh kafir, tapi dapat kemewahan dunia. siapa tak mengaku, derita.
hari pertama dajjal dekat dunia = setahun.
Hari ke 2 = sebulan.
Hari ke 3 = seminggu.
Hari ke 4 sampai hari ke 40 = hari-hari biasa.
dajjal ni penipu besar. antara pengikutnya yang ramai adalah dikalangan kaum wanita dan kanak-kanak, kerana mereka mudah terpedaya.
sabda Nabi SAW; ketika dajjal keluar, ikatlah anak dan isterimu di tiang pada rumah. Ini untuk mengelakkan mereka keluar dan terpedaya dengannya.."jika dajjal keluar ketika aku masih hidup, aku akan bersama-sama dengan kamu semua untuk menentangnya."
- Nabi Muhammad SAW -
dajjal akan menghidupkan semula mak kita yang dah meninggal untuk meyakinkan kita yang dia tu tuhan. sedangkan yang hidup itu hanyalah jelmaan syaitan!
"jika kamu berjumpa dengan dajjal, bacakanlah 10 ayat pertama dari surah al-Kahfi."
- Nabi Muhammad SAW -
Nabi dah berpesan. Jom amalkan!
semua pelusuk dunia akan diterokai oleh dajjal, kecuali 2 tempat sahaja iaitu Makkah dan Madinah kerana dikawal ketat oleh Malaikat.
waktu dajjal keluar nanti, masing-masing kena lindungi diri sendiri. tak ada siapa boleh menolong waktu tu sekalipun seorang ibu nak tolong anaknya.
"kalau kita menyorok dalam air, selamat tak dari dajjal?"
Kata Syeikh Zainul Asri, penguasaan dajjal tu di darat, laut dan udara.
tak boleh lari. "dajjal takut dengan azan. Kalau dia buat benteng, dan waktu tu tengah azan, akan musnah benteng dia tu."
- Syeikh Zainul Asri -
dajjal akan buta matanya dan akan muncul perkataan 'Kaf, Fa dan Ra' dekat dahi dia setelah dia mengaku yang dia adalah tuhan.
dajjal akan keluar bawa neraka dan syurga. neraka yang dimaksudkan adalah kesengsaraan dan syurga adalah kebahagiaan. neraka dajjal sebenarnya adalah syurga dan syurga dajjal adalah hakikatnya neraka.
dajjal akan dibunuh oleh Nabi Isa a.s. selepas dajjal berjaya tawan dunia selama 40 hari setelah dia keluar nanti. amalkan 10 ayat pertama dan 10 ayat terakhir surah al Kahfi, maka kamu akan terselamat daripada fitnah dajjal. ni hadis Nabi SAW.
sabda Nabi SAW; "Hafal 10 ayat pertama daripada surah al Kahfi, maka kamu akan selamat daripada Dajjal."
"yang paling aku takut melanda umatku di akhir zaman ialah huru hara yang dibawa oleh dajjal."
- Nabi Muhammad SAW -

Orang yang yang malas nak ambil tahu pasal dajjal ni, mereka tak tahu betapa hebatnya huru hara yang akan dibawa oleh dajjal nanti.
Harap Disebarkan.

#dunia akhir zaman...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...